onsdag 3 februari 2010

Finns det något godare än kyckling?!

Kyckling är en av mina favoriter, man kan göra så mycket gott med det. Tänkte dela med mig av två recept som jag gillar!!!

Kycklingfile med parmaskinka och paprikasås (så himla gott)
4 kycklingfileer
50 g färskriven parmesanost
4 skivor parmaskinka
1 dl hackade örter
salt och peppar

Sås
1 dl grädde
2 dl hönsbuljong
2 st röd paprika( tärnade)
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
salt och peppar

Blanda örter och parmesanost, skär ett snitt i fileerna och fyll dem med blandningen. Linda en skinkskiva runt om kycklingen och stek dem i stekpannan.
Lägg fileerna i en ugnsfast form.
Fräs lök, vitlök och paprika, låt det ej ta färg...salta och peppra. Slå på grädde och buljong. Låt koka i cirka 10 min, tills paprikorna är mjuka. Mixa till en slät sås. Häll på såsen över fileerna och sätt in formen i ugnen 200 grader i cirka 30-40 min.
Ta ut formen och strö över lite persilja.
Servera med färsk pasta, yummi!!!!!

Sedan kommer ett recept på en riktig festgratäng som man ställer in formen i ugnen med kycklingfileerna råa!!!!!( går lika bra med fläskfile)

Festgratäng
500 g kycklingfile
2 tsk soya
1 tsk paprikapulver
200 gr färska champinjoner
75 g soltorkade tomater
3 dl buljong
1 dl grädde
mjöl
gorgonzola
salt, svartpeppar
färsk persilja

Lägg fileerna i en ugnsfast form ( råa)Häll över soya, paprikapulver, salt och peppar och strö över soltorkade tomater.
Gör såsen: smält lite smör, blanda i mjöl, häll på buljong och grädde, lite soya och salt och peppar.
Ställ in formen i ugnen i cirka 30-40 min i 225 grader.
Ta ut formen och strö över massor av gorgonzola och persilja. Klart, servera med pasta eller ris och en grönsallad till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar