söndag 14 februari 2010

Tjuvstart med Alla hjärtansdagsmeny!!!!


Som jag skrev i förra inlägget så åt vi inbakad fläskfile med grönpepparsås och klyftpotatis till varmrätt så nu tänkte jag dela med mig av det receptet!!!!! Varsågoda!! ( dekorerade smördegen med små smördegshjärtan dagen till ära)
Inbakad fläskfile
1 pkt smördeg på rulle
cirka 500 g fläskfile
2 brk vitlöksost, typ creme bonjour
1 brk creme fraiche
2 vitlöksklyftor
Dela fläskfilen i bitar och stek dem, salta och peppra bitarna. Lägg upp dem på ett fat och låt dem svalna. Blanda i hop vitlöksosten med creme fraiche, vitlöksklyftorna och lite salt och peppar.
Rulla ut smördegen på en plåt med bakplåtspapper, lägg upp bitar med fläskfile på smördegen med creme fraicheröran emellan. Linda i hop rullen och pensla med ägg ovanpå. Ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 20 min.

grönpepparsås
2 scharlottenlökar
2 msk grönpeppar
2 msk smör
½ msn dijonsenap
1 msk kalvfond
3 dl grädde
salt och peppar

Skala och hacka löken, bryn i smör tillsammans med grönpepparn. häll i senapen, grädden, fonden, salt och peppar. Låt såsen stå och puttra i 5-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar