tisdag 16 februari 2010

Receptmail!!

I går fick jag ett "receptmail" av en jobbarkompis, man skulle skicka ett recept till den som stod först på listan sedan skulle man sätta dit sitt namn och skicka mailet till 10 st, lite kul tycker jag!! Redan i går fick jag ett recept på mailen. Tänkte skriva ner det....kyckling så klart!!!
Kycklingfileer med spenat
4 kycklingfileer
saft från 1 citron
2 msk olivolja
1 msk soja
2 liter färsk spenat ( sköljd och urkramad)
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk smör
2 dl grädde
1 dl kraftig hönsbuljong
2 msk dijonsenap
samt och peppar
2 dl riven lagrad ost, typ greve
1 dl riven parmesanost
garnering:hackad persilja

Lägg fileerna i en skål. Pressa saften från citronen, häll i olivoljan och sojan över fileerna och blanda, ställ kallt en stund.
Fräs spenaten och vitlöken i smör fräs till bladen mjuknat.
Tillsätt grädde, buljong, låt koka ihop. Smaksätt med senap, salta och peppra. Stek fileerna tills de fått fin yta och nästan är genomklara. Blanda creme fraichen och ostarna.
Lägg över spenaten i en ugnsform och lägg fileerna ovanpå. Bre ostblandningen över fileerna. Gratinera i ugnen i cirka 15 min ( tills kycklingen är helt klar) i 200 grader. Garnera med persilja och servera med klyftpotatis och en grönsallad..Skriv gärna en kommentar om detta recept om/när du gör det...s.å att jag vet om det är gott..Tycker i alla fall att det låter toppengott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar