fredag 12 mars 2010

Tjejparty med ost och vin!!




I dag ska jag på tjejparty ska bli supertrevligt. Vi ska äta lite ostar och dricka vin. Till detta har jag bakat italienska grissini, har aldrig gjort det för men det var superenkelt och MYCKET godare än dem man köper.
Italienska grissini
6 dl vetemjöl
2 msk olivolja
1 äggvita
1 tsk strösocker
25 gr jäst
2,5 dl vatten
1 tsk salt
ev örtkryddor eller annan smaksättning i degen
Smula jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader, tillsätt olja, salt, socker, äggvita och ev örtkrydda, rör om tills jästen är smält.
Tillsätt merparten av mjölet och arbeta degen ordentligt, tillsätt mer mjöl tills degen är fast och fin. Strö över mjöl och låt jäsa i cirka 45 min. Ta upp degen på och arbeta i hop den, forma längder ungefär lika smala som en penna. Lägg upp på bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 20 min. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla pinnarna med mjölk och strö över ev örtkryddor, parmesanost, sesamfrö eller vallmofrö. Grädda i cirka 30 min. Låt svalna på galler. Förvaras torrt. Voilà grissini...hur enkelt som helst och mycket godare!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar