söndag 7 mars 2010

All mat i en och samma form är toppen!!



I dag hade jag idétorka på vad vi skulle äta, tog fram ett paket köttfärs för det kan man ju göra mycket på....det blev köttfärslimpa med klyftpotatis....jättegott sa barnen och det är ju ett gott betyg tycker jag!!
Köttfärslimpa
400 gr köttfärs
1,5 dl havregryn
1,5-2 dl mjölk
1 ägg
1 ask cantadou, vitlök och örter
salt, peppar
paprikapulver
1 pressad vitlök
3 morötter
8 potatisar
5 scharlottenlökar
1dl vatten
1 buljongtärning
3 dl matlagningsgrädde
Blanda havregrynen med mjölken och låt det stå och dra en stund. Blanda köttfärsen med ägg osten och havregrynen. Krydda och blanda i hop allt till en smet. Forma smeten som en "limpa" på en plåt. Sätt in plåten i ugnen på 200 grader i cirka 20 min. tag ut plåen och lägg på potatisen, morötterna ( skurna i stavar och klyftor) och löken in i ugnen igen i cirka 25 min. Blanda 1 del vatten och buljongtärningen, låt koka upp, tag kastrullen från spisen och häll i grädden. Tag ut plåten och häll på gräddblandningen över potatisen och ställ in i ugnen igen i cirka 15 min. KLART!! Fick kanonbetyg av barnen och det är inte varje dag...hihihi..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar