söndag 14 mars 2010

I dag blir det paj som serveras här!!






Vad underbart det är när man känner att det är vår i luften! I dag hade jag lite idétorka på mat och satt och tittade i min kokbok och fastnade för ett recept på en köttfärspaj som jag inte gjort på år och dar...den är underbart god!
Köttfärspaj med sparrisstuvning
pajdeg:
3 dl mjöl
200 gr margarin
3 dl riven ost
½dl kallt vatten
salt

Fyllning 1:
300 gr köttfärs
1 gul lök
2 msk margarin
2-4 vitlöksklyftor
salt och peppar
Fyllning 2:
2 msk margarin
2 msk mjöl
1 brk sparris m spadet
2 dl grädde
1 dl riven ost
salt och peppar
Gör degen och tryck ut den i en pajform ( 2/3 av degen) förgrädda pagskalet i 10 min i 225 grader.
Bryn köttfärsen med löken pressa i vitlöken salta och peppra. Ställ åt sidan en stund.

Smält smör rör i mjölet, häll i grädden och sparrisen med spadet, salta och peppra och häll till sist i den rivna osten.
Tag ut pajformen och häll först i köttfärsröra och häll sparrisstuvningen över. tryck ut pajdegen över, antingen hela eller i remsor. Pensla med ägg.
Ställ in formen i ugnen i cirka 15 min. Servera med ett gott bröd och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar