tisdag 6 april 2010

I dag har det bakats tekakor!



I dag så har jag varit ledig för min son har fyller år. I går blev han grattad av släkten och fick massa pengar så dessa har han spenderat i dag. Så i dag har vi varit på Mariebergs köpcentrum och shoppat loss. När vi sedan kom hem sprang han ut och lekte med sina kompisar och jag ställde mig och bakade tekakor, det är sällan som jag bakar matbröd men det är ju så mycket godare med hembakt och dessa kommer jag nog att baka lite oftare för de gick åt som smör här hemma. Här är receptet:
Tekakor
150 g smör
5 dl mjölk
75 gr jäst
1 dl socker
2 tsk bakpulver
10-12 dl vetemjöl

Sätt ugnen 200-225 grader.
Smält smör och blanda i mjölken, smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan. Blanda i de torra ingredienserna och blanda i hop allt till en smidig deg. Jäs degen i cirka 30 min. Tag upp degen och dela den i 20-25 bitar, platta ut och lägg på plåt. Låt jäsa ytterligare 20-30 min. Nagga bitarna med gaffel, ställ in plåten i ugnen i cirka 5-10 min. Pensla med vatten. Låt de svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar