måndag 5 april 2010

Födelsedagskalas 1 dag i förväg!!


I morgon fyller min yngsta son 11 år och det ska firas i dag eftersom alla är lediga i dag. Min son har önskar pannkakor så jag gjorde det till alla barn men vi vuxna gör jag pannkakor med fyllning s k crepes, det blev crepes med köttfärsfyllning och med räkfyllning, ska ta kort på dessa och lägg in en ett senare inlägg....Något att bjuda på efter maten kunde jag inte bestämma mig vad jag ville göra så det blev 3 olika saker, det blev pecannötpaj, hittade detta recept på Matplatsen.org...som jag kommer att ge er recept på nedan, sedan blev det en maryland cookiespaj och till sista en vanlig cheesecake.
Pecannötpaj
3 dl mjöl
125 gr margarin
1/2 tsk samt
1 tsk socker
2 msk vatten
Fyllning
125 gr smör
2 msk mjöl
3 dl sirap
1 1/2 dl socker
1/2 salt
2 lättvisade ägg
1 tsl vaniljsocker
150-200 gr grovt hackade pecannötter
Blanda alla ingredienser till en deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet i 10 min i 200 grader.
Fyllning: Koka upp smör, sirap, mjöl och salt, låt detta sjuda i cirka 3 min under omrörning. Tag av från vämen och låt svalna. Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvisapde äggen. Häll fyllningen i formen och grädda pajen i 35-40 min i 175 grader. Låt stå kallt, gärna över natten. Servera med grädde och/eller vaniljglass..... Efter att ha smakat på denna UNDERBART goda paj så säger jag bara att denna MÅSTE ni göra!!!


1 kommentar: