fredag 22 januari 2010


Hello!!!

Tänkte att jag skulle göra mitt allra första inlägg.....tänkte faktiskt skriva ner ett recept på en marmelad som är alldeles UNDERBAR!!!!

Jalopenomarmelad, blir cirka 5-6 dl.
2 medelstora röda paprikor
3 röda chili
1 1/4 dl äppelcidervinäger
5 dl socker ( ops vad mycket va!!)
2 sk fruktpektin

Skölj och ta bort kärnorna i paprikorna och chilin, dela i bitar och finhacka eller lägg allt i matberedaren.
Lägg allt hack i en kastrull tillsammans med socker och vinäger.
Koka upp och låt koka i cirka 20 min, tills blandningen har tjocknat lite.
Tag kastrullena av värmen och låt blandningen svalna en stund.
Rör sedan i fruktpektin i lite av marmeladen innan du vispar i allt i kastrullen. Koka upp och låt koka häftigt i 1 min, skumma.
Häll genast upp marmeladen i burkar med tättslutande lock, förvara marmeladen i kylskåpet.

Använd marmeladen på brieost...helt underbart gott!!!!!!

2 kommentarer:

  1. Men vad skoooj att du har skaffat dig en blogg nu!:-)) Ja den där marmeladen har jag ju ätit nåra gånger, hihi...

    Du får lägga in koderna för besöksräknaren sen oxå så du kan se hur många som går in!:-)

    See ya!

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. nu blev jag stressad över att min blogg inte uppdaterats sen sjuuuukt länge, men vad kul Lotta! Får hålla utkik på recepten! Kram Anna

    SvaraRadera